Kams!!

Kamsdagen:

När det visat sig att ingen här nere verkar veta vad Kams är så har jag tagit på mitt ansvar att reda i detta. Jag har sagt att det är ungefär som kroppkakor men med rå potatis istället för kokt. Sen har alltid frågat kommit vad skillnaden är på kams och palt... Då har jag inte kunnat svara riktigt. Jag och syrran siskuterade detta livligt i helgen eftersom vi då gjorde kams till min älskade sambo på hans födelsedag =)

Kams för oss, så som vi är uppväxta och lärda... Vi kommer från Ångermanland skall påpekas, och det är mammas kams som vi alltid ätit -så som hon har lärt av sin mamma osv. När jag var mindre så gillade jag inte kams men nu är det en specialitet =P

Kams för oss är:
Kams tillagas med finriven rå potatis, blandat med mestadels rågmjöl men även vetemjöl och salt. Av denna deg gör man bollar som man fyller med fläsk och sedan kokar i saltvatten i ca 45 min. När dessa flyter upp och är klara så äter man dem med lingonsylt och smör. Jag gillar även att ha messmör till *mums*. Självklart dricker man mjölk till =)

När jag började reda i detta vad kams och palt är så blev jag bara alltmer förvirrad. Jag håller inte med alla förklaringar som finns.. men jag får väl anse mig besegrad och inse att jag kan ha fel.. ; )
men mammas kams är alltid kams för mig. Allt annat är bara variationer.. ; )

Detta är den information som jag hittade iallafall:

Palt och kams

Kom gärna med era åsikter om detta!!!

Mer Kams Åt Folket!!! =P

Och så bilder från vår kams-middag :

            
                                  Kamsbakning!! 

         
            Fyllning...

                      Redo för grytan ; )

       
                                  Koka, koka koka... Vi är Hungriga!!! ; )

                               syster yster kollar om de flyter upp snart...

             
                                FÄRDIGA!! =D

                   
                           En glad sambo =P


Kommentarer
Postat av: ekris

Kams och palt är rena förvirringen. Jag hittade det på wikipedia igår och blev högeligen upprörd när där står att palt har inget med blod att göra - för det har det faktiskt i södra Sverige. (Jag ändrade omgående en hel del ;-)). Kams äts enligt samma artikel i södra Norrland och kan se ut på hur många sätt som helst. Slutsatsen man kan dra är väl att det geografiska området avgör vad saker och ting heter och vad recept som heter samma sak innehåller.

2008-11-06 @ 14:33:27
URL: http://ekris.wblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0