Nashipäron

Äntligen har jag lycktas lösa ett av alla mysterium som virar runt i skallen på mig... :

Detta med Nashi-päron!!
Har ni ätit dem någon gång?
Jag bara ÄLSKAR dem.. men alla frågar vad det är för något när jag äter dem.. och alla verkar ha olika namn på dem.
Honungsäpple, Honungspäron, Japanskt päron, äpplepäron... osv...

Men nu hittade jag äntligen en sida som förklarar detta =)

http://www.recepthjalpen.se/nashiparon.html

nashipäron (äv. sandpäron, japanskt päron, kinapäron, äppelpäron)

Nashipäron/kinapäron/sandpäron är några av de samlingsnamn för dessa asiatiska päron som blivit ganska vanliga i fruktdiskarna på senare år. Det finns egentligen en mängd olika arter av dessa, men gemensamt för dem är att de är betydligt krispigare i konsistensen än de päron vi sedan tidigare är vana vid, men samtidigt ändå både fasta och mycket saftiga. Skalet är tunt, och smaken mild, söt och uppfriskande.

Man använder päronen som andra päron och äpplen, d.v.s. framförallt naturella och i fruktsallader och andra desserter. Man använder dem även ibland i varmrätter, och de blir inte mjuka och sönderkokta på samma sätt som andra päron.


Har ni inte testat dem så Gör det =D Så krispigt goda =P



PS:
Jag har sån GRYM träningsvärk idag!!! aj aj aj.. =S´
Men det skall snart lindras men en fika på stan.. ; )
Nej, jag kommer ALDRIG gå ner i vikt igen..
Men men.. Jag DUGER som jag är ändå =P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0